Literatură română | Proză, Istorie și critică

Mischevca, Ion. Manifest pentru unire : Un antidot la neomerxism și progresism / Ion Mischevca. – Chișinău : Unu, 2020. – 231 p.
Manifest pentru unire Ion Mischevca - Bestseller.md

Istoricul de la Chișinău, Ion Mischevca, ne propune o stare de veghe, o explicație lucidă a unirii noastre, o despărțire netă a patrioților autentici de xenofobi și de șovini, o pledoarie sinceră pentru identitatea românească și mai, ales, ”un antidot la neo-marxism și progresism”.

O nouă lucrare despre unirea românilor, apărută într-un context de dezbinare, își are, în ciuda cârtitorilor, rațiunile sale. Cartea de față, scrisă cu știință și conștiință de un istoric de-acum cunoscut – Ion Mischeva – reașează o temă recurentă într-un context istoriografic modern, cu un limbaj adecvat secolului al XX-lea și cu răspunsuri adecvate provocărilor post-modernismului. Volumul de față încearcă să răspundă la foarte multe întrebări și să articuleze un răspuns coerent în cazul specific al Republicii Moldova pornind de la teoria generală a neo-conservatorismului. Înlănțuirea ideilor se sprijină pe o bază de informații istorice solide, mărturie a informației științifice a autorului. Raționamentul volumului de față are ceva eleganța unui model fizic, însă ca orice model fizic nu trece în totalitate proba realității. Întregul volum de față este construit pe o argumentație de factură istorică.

Bochmann, Klaus. Cum sunt trăite și percepute limbile : Despre istoria limbii ca istorie socială / Klaus Bochmann. – Chișinău : Cartier, 2020. – 159 p.

In volumul de față sunt selectate eseuri ce ilustrează în mod exemplar perspectiva lui Klaus Bochmann asupra istoriei limbii și a politicilor lingvistice, concepute ca o interacțiune strânsă a faptelor social-politice și lingvistice. Volumul este prefațat de două teste despre viața și activitatea domnului profesor Klaus Bochmann, semnate de Sabie Krause și Emil Hurezeanu.

Burlacu, Alexandru. Texistenţe. Vol. 4 : Ființa poeziei / Alexandru Burlacu. – Chișinău : Gunivas, 2020. – 221 p.

Ctitorirea universului artistic al poeziei lui Vieru stă sub semnul continuității spirituale, iată de ce vocea lui se contopește cu vocile predecesorilor: a poetului anonim, a lui Eminescu, Arghezi, Blaga, Bacovia, Stănescu, Sorescu, etc. Nu întâmplător, imaginea obsesivă a casei (ca axis mundi) implică în mod firesc, într-o formă esențializată, memoria poetică în expresii ca acestea:

”E-atâta tăcere
În casa humei
Cât se-aude în jur murmurând
Plânsetul humei
Ești apa lină
Din care-și bea ființa
Speranței curcubeu
Mai întâi să fii sămânță”
Alexandru Burlacu

”Ai curaj, șterge-ți ochii, adesea căderea e un mijloc de a te ridica mai sus”.

William Shakespeare
Costin-Băicean, Iraida. Ion Creangă și proza basarabeană : studiu monografic / Iraida Costin-Băicean. – Chișinău : Gunivas, 2020. – 277 p.

Studiul Iraida Costin-Băicean ne ajută să înțelegem ce reprezintă modelul Creangă în socio-dinamica tuturor schimbărilor de paradigmă, în ciuda cărora rămâne constant un scriitor canonic, exponențial, național și universal, fiindcă ne propune o imagine arhetipală, colorat-existențială a lumii. În cercetarea de față ne-am fundamentat demersul științific pe elucidarea istorico-teoretică a fenomenului Creangă în proza basarabeană contemporană, în reevaluarea modalităților de prelucrare, recontextualizare, asimilare creatoare a elementelor modelului narativ în proza modernă și postmodernă, fapt ce a permis argumentarea locului și rolului modelului în principalele metamorfoze ale prozei moderne, în schimbarea de paradigmă prin efortul postmoderniștilor. Prezentul studiu propune o interpretare minuțioasă a impactul creației Crengiene asupra prozei românești, care are o istorie de un secol, înregistrând periodic schimbări de viziuni, atitudini contradictorii. În lucrare a fost examinat modelul Crengian rescris de cei mai importanți prozatori, un model catalitic mai cu seamă in perioadele de cotituri sociale și politice. Lucrarea cuprinde 3 capitole: Creangă în exegeza literară, Creangă și proza anilor ’60- ’80. Rescrierea modelului, Creangă și schimbarea de paradigmă.

Dragi utilizatori sperăm că aceste cărți să vă fie de folos, util în cadrul programului școlar și nu numai.

3 comentarii la „Literatură română | Proză, Istorie și critică